tirsdag 8. januar 2013

VEIEN BYGGER HUSET DITT av Sigve Lauvaas * Side 2-6 (Bok 2-2013)

Kjellfrid Herredsvela-Ill.17



BOLIG

Du har bygget meg en bolig,
Og jeg flytter inn
Med alt jeg har.

Du begynte når ingen var født,
Og jorden var øde og tom
Og mørket svevde
Over Løftenes land.

Jeg har en bolig ingen har sett,
Med vinduer og dører til landskapet,
Og med utsikt til veien
Som binder verden sammen.

Jeg har en bolig fra første sekund,
Fra begynnelsen
Til den siste omfavnelse.
Jeg har en bolig som åpner
For mennesker
Som gjester mitt innerste rom.

Jeg vil møte dine tårer,
Trøste og bære, og kjenne din nærhet,
Møte ditt ansikt med glede,
Og favne deg som en elsket bror
Som er kommet tilbake.

Mitt hus er utstyrt med møbler
Fra mesteren i kunst,
Og en trapp som når til stjerner
Som lyser sjelen hjem til slutt.


LEVE

Jeg lever i et maleri,
Og holder meg til rammeverket
Som til gelenderet i et høyt hus.
Jeg beveger meg, og løfter hendene
Mot en utstrakt måne,
Som siler sølv til jordens barn
Som speiler seg i vannet som engler.
Jeg lever som din elskede,
Og fyller luften med sang.

Side 3
FUGL

Jeg er ingen fugl,
Men har fløyet høyt og lavt
Og sett byer og land
Fra grensen til prekestolen.

Jeg er en vev, et sjal, en hånd
Som vinker i luften,
Og teller dager og år
Inn i lappeteppe.

Jeg flyr med solvinden over fjellet,
Der menneskene samles.
Jeg vet ingenting om noter,
Men synger med i koret
I de levendes katedral.


BÅL

Hvem skriker fra bålet?
Treverket brenner
Og ruinene står igjen.

Et bål for hvert menneske.
Alle brenner for noe. Tanken er fri.
Det gløder i ord gjennom alt.
Alle har noe med seg. Det er livet
Som roper i oss, navnet
Til en virkelig venn.


EN MORGEN

Før hanen galer er jeg borte,
Fordi lyset hadde omfavnet meg,
Tiden var kommet,
Og døren var åpnet til visdom og glede.

Så, lær meg å leve nå,
Mens fuglene synger, og jeg kan tale
Med en stemme som bærer
Over elver og vann, over fjell og hav,
Til den ytterste pol.
Der vil jeg tenne et bål for min elskede.

Side 4
ADRESSE

Jeg noterer navn,
Og kjenner adressen som en levning,
En pust i lyng og strå.

Jeg maler med bred pensel,
Og får liv i fjellet,
Får ord til å danse i dalen.

Jeg ser tekster som maleri og bilder
Blandet med trykksverte.
Det etterligner og former gamle folk
I nye settinger.

Jeg er fra begynnelsen,
Og holder meg i stillhetens hus,
I rommet med vegger og tak.

Jeg går ut i kvelden,
Og gjentar vandringen fra i går,
En evig vandring på stien
Med ordet som adresse og nøkkel
Til stillhetens katedral.


TOMHET

Alt vi gjør, er tomhet og jag i luften.
Vårt liv preges av tomhet.
Og ingen kan bevise ordet, uten den ene,
Som fyller sjelen med sang.

I oss selv er vi støv. Våre hender duger ikke.
I avmakt fødes vi, og i avmakt dør vi.
Henslengt rulles vi sammen, og leveres
Som pant for livet.

Likevel er vi noe stort og ekte,
Som fjell og blomst.
Vi er født i tidens hus, som avglansen
Til den ene, som ser og hører, og vet alt
Fra begynnelsen.
Du er hans øyensten. 
Likevel er alt vi gjør tomhet og vind,
Visdommen troner i lyset.

Side 5
KLE MEG

Kle meg med kjærlighet.
Gi meg mer følsomhet.
La meg se skogen, og fjellet
Som ytrer seg.
Gi meg en ny munn.

Kle meg med salmer og dikt,
Så jeg kan skrive om alt
Mellom himmel og jord.
Gi meg en natt med blekk
Så ordene kan flyte frem
Som tømmerstokker.

Kle meg med vinger,
Så jeg kan fly i rommet,
Og kjenne vindens vandringer.
Gi meg en hånd,
Så jeg kan favne ordet
Som smykker åker og eng
Og skaper nordlyset.

Kle meg med sommervarme,
Så jeg kan bli vakker
Som blomster og lyng.
Og gi meg en ny sang,
Så jeg kan løfte landskapet
Med toner av gull.

Kle meg med stillhet,
Og la meg vandre på stien din,
Og hvile i en vakker eng
Med navn etter kongen,
Som bygger og gir alle
En vakker bolig med tårn
I den hellige byen.


ØRKEN

Ikke nå lenger, men før
Reiste vinden med støv og sand
Over vidder med ørken.
Nå seiler vinden i grønnsakåkeren              
Og syr telt i Hebron.

Side 6
VISDOM

Heller ikke den vise kjenner døden
Som drønner i ørkenstøv.
Tempelmuren stanger mot øst,
Og ruinene vitner om tidens tann
Som fløyter i olivenlunden.

Rundt jorden går visdommen
Fra kilden, som renner
I våre årer dag og natt,
Som et vitnesbyrd fra engler
Om fred som åpner dører
Og bygger hus til fattigfolk.

Den som gir, skal få stor lønn,
Og den som søker visdom i ordet,
Skal finne nøkkelen til paradis.


HUS

Jeg hørte de rev og hamret på taket,
Mens jeg bodde der.
Mitt hjem ble plyndret og brent
Foran mengden av utvalgte,
Som hadde nyvasket tøy på snoren
Og små barn i fanget.

De løftet hendene til slag,
Og pisket jorden med sveper.
Alt skulle jevnes med jorden
Med slaghammer og spett fra Mekka.

Men Sions vise ba til Gud i stormen,
Og de utvalgte ble forvandlet til kjemper
Som lyste på høydene,
Og landet ble rensket for avguder.
Og taket ble bygget på nytt,
Og arken ble båret inn
Til fest og jubel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar