tirsdag 8. januar 2013

VEIEN BYGGER HUSET DITT av Sigve Lauvaas * Side 7-11 Bok 2-2013)

Kjellfrid Herredsvela-Ill.13



JEG VIL

Kom igjen, kom.
Jeg vil dra deg frem.
Jeg tilegner meg kunnskap
Om været, og stien.
Jeg fører foten din,
Og beskytter deg
Mot frost og sykdom.

Jeg vil tjene min neste,
Og speider i fjellet
Etter nye stier.
Jeg vil bøye muren
Til en festning,
Og skape fred i landet.


ORD

Jeg har ord,
Og finner løsninger på alt.
Selv gull kan jeg forvandle,
Og fornuften kan ikke bremse meg.

Jeg er født ved en feiltakelse,
Eller ved et under.
Og begrunner det med
At jeg har overlevd til nå,
Med dristige spring,
Og kan bare ane fremtidens triumf.

Ordene er rene som gull.
Og jeg bærer et knippe
Med lystige farger,
Og avslår fra å legge noe tilbake.
Jeg skal klare de høye fjell
Med ryggsekk.

Litt erfaring hjelper,
Og mye tro gjør meg sterk.
Ordene vil jeg mimre
Som mannakorn.
Jeg vil vokse i kjærlighet,
Og utfordre mine barn
Til fjellet som glitrer i sol.

Side 8
FEMTEN

Da jeg var femten, var jeg gammel.
Faktisk var jeg eldre
Enn gammel vin.
Jeg skrev på tavler minnevers,
For det gikk mot slutten.

Peter Wessel laget gravskrift,
Så langt tenkte ikke jeg,
Men hundre år er lenge, og femten
Er en mil fra kongen i København.
Her fikk jeg en vakt i strupen.

Femten her, og femten der.
Snart er jeg over seksti, og grønn
På alle fire, og nesten analfabet
I en moderne verden. Jeg har utedo,
Og kjenner meg oppløftet,
Som kart og bokstaver
I en minnebok.


ALDRI VÆRT

Jeg har aldri vært i Peru
Eller Gran Kanari.
Men jeg har vært i en gate i Paris
Og våket en natt i Beograd,
Mens togene stod stille.

Har aldri vært redd i Israel,
Men livredd i New York.
Og kjenner London på avstand
Som et nettverk av undergrunn
Og svarte damer.

Men aldri vil jeg glemme gråten
Til en pike fra Stavanger.
En knute i livet, så raknet verden,
Og havet skyllet over,
Og gråten ble til skyer og regn
Som gjentar runddansen.

Jeg har vært på Golan, og elsker høyden,
Og et liv ved Jakobs brønn.

Side 9
INDRE ROM

Mitt indre synger.
Jeg hører toner fra rommet.
Livet synger til seg selv,
Og takker for maten.

Jeg synger, og takker i kor
Med fremmede på veien.
Det er en ære å få synge
Til jubelmusikk.

Jeg elsker å synge.
Fra barndommen synger jeg
Varme i kroppen, sol i sinnet.
Og stemmen øker.

Jeg er kranset av lys
Når mitt indre synger.
Og sangen er udødelig,
Som ordet i stillhetens hus.


DIKT

Ånden i mitt hjerte
Strømmer ut på veien.
Ordene blir forvandlet,
Og mitt indre åpner seg
Som en fiol i blomstring.

Hvert ord i denne boken er en sang,
Et dikt fra tidens blå horisont.
Fjellene lyser i ord
Som snø på Gaustatoppen.

Dikt meg et evig bilde,
Et maleri av et hus med tårn.
Gi meg et ord til glede, et navn
Som lyser av ånd.
Tal til mitt indre rom i dag,
Så jeg kan reise meg i stormen,
Og skrive brevet ferdig.
Tankene flommer over nå,
Og jeg er betatt av en magisk kraft
Som gjør meg synlig og ekte.

Side 10
KLODE

Jeg er en klode, og du er en klode.
Jeg vandrer med min stav,
Og du vandrer.
Tiden holder oss sammen.
Vi er i samme båt.

Jeg møter en seer på veien,
Og ting blir forandret.
Nye strenger blir koblet til instrumentet,
Så jeg kan spille klart etter stjerner,
Etter landskap, årstid og form.

Jeg er en selvstendig klode,
Et menneske med egne meninger.
Og har lengsel etter ord som lyser,
Og søker kilden til visdom.
Jeg lytter etter stemmer i rommet,
Og ser etter tegn.

Jeg er en klode, og er levende.
Jeg er en del av universet
Med seks milliarder kloder som vandrer.
Og alle har mange spørsmål,
Og tiden gir svar.

Veien bygger hus mens vi går,
Og vi er mange som vil feire dagen,
Og vi synger i kor på stien.
Vi favner hverandre, og utkjemper krigen
Mellom det onde og gode,
Til snoren blir klippet helt av
Og vi er frie som fisken i vannet.


BIOGRAFI

Ingen biografi kan røpe sjelens hemmeligheter.
En biografi kan bare indirekte gi henvisninger
At noe har forekommet, at signaler er sendt
Med flaskepost gjennom tusen år,
Til fødselen av den ene, som forandret verden.
Min klode bærer jeg som et testamente,
Og erklærer min indre lengsel med kraft,
Å få møte henne jeg aldri møtte.

Side 11
LABYRINT

Steg for steg i labyrinten.
Så møter jeg mitt eget speilbilde,
Og går forbi brønnen til visdom.
Min forgjengelighet våkner,
Og tiden innhenter meg.

Du og jeg er omskiftelige, i forvandlingens tegn.
Vi er urbildet som går i oppløsning.
Og en dag begynner vi å tvile på rikdommen.
Vi er fortapt i vårt eget byggverk,
Og glemmer å studere ordet.

Dag etter dag er vi omsluttet av lys.
Og vi begynner å se
At vi er kunstnere i labyrinten.
Vi ser oss selv som guder i skaperverket,
Og samler skatter som forgår.


HUSET

Huset har hvite vegger,
Maleriene er nedpakket, familietreet klippet og brent.
Jeg våger å lytte til elven som renner forbi.
Snøen er smeltet, veien bar,
Som en lang kvinnefot.

Mitt hus er et verksted. Men hvor er arbeiderne?
Hvor er nøkkelen til rommet
Der kunsten er stablet fra vegg til vegg?

Huset er fjernt fra byen, renovert
Etter vannlekkasje og mugg.
Nå fremstår helheten som konturer
Av et stort kloster,
Uten at det bør skremme pilegrimen
Som alltid søker sitt mål.

Etter mange år kommer maleriene på salg,
Og huset griner i solveggen.
Jeg bor ikke der, og ingen er hjemme,
Bare katten lusker i tunet
Og forteller om mennesker med sjel.
En åndelig bebyggelse. 



  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar