onsdag 9. januar 2013

VEIEN BYGGER HUSET DITT av Sigve Lauvaas * Side 12-18 (Bok 2-2013)

KJELLFRID HERREDSVELA-Ill.2



VEIEN

Gi meg veien tilbake.
Lys mine stier.
Åpn dørene til de skjulte rom på kartet.

Gi meg gnisten av liv, lengt av vår.
La meg høre dine harpetoner,
Og lær meg kunsten å male fjell
Og ansikter i hverdagen.

Lær meg å se mirakler.
Og brett mine ermer opp,
Så jeg kan gå veien med glede.

Gi meg nøklene til huset,
Som står ferdig på andre siden,
Og lær meg å elske dine ord.


VENNER

Vinden reiser med sangen.
Mine venner reiser.
Jeg er alene tilbake i ruinbyen.
Vindusrutene er knust.
Sangen er lauv og strå i vinden.
Mine venner gråter på veien,
Og solen går ned.

En ny dag våkner,
Og sommeren er nær,
Med luftige skyer, og vind i solhatten.
Jeg møter nye venner
Som driver fremover på veien
Med ryggsekker og sang.

I samme båt som greiner og lauv,
Bølger vi på havet.
Og veien er som livet, en reise
Som varer gjennom lange tider,
Til byen blir gjenoppbygget
Og murene blir tette,
Og huset er ferdig, med åpne dører
For venner som synger
Jerusalem.

Side 13
BROEN

Når jeg går over broen
Tenker jeg på sommeren på andre siden.
Jeg har minst mulig med,
Men fylles av minner, og drømmer
Om kildevann, og et høyt fjell
Med utsikt til Sion.

Broen er tett med folk
Som skal over med historien.
Og bærerne har med puter og madrass
Til å hvile sitt trette legeme.

Menneskene går med lystig blikk,
For de har ingenting å frykte.
Men broen er lang for de fleste,
Og verden er blitt en inntørket oase.

På veien kjenner jeg vår, mer enn høst,
Og synger for meg selv
Til tonene flyter over brokanten,
Og hele verden kan høre.
Jeg fylles av ånd, og ser syner
Om det som skal komme.


ORD

Ordene kommer i bunter
Og tryller frem de vakreste lyder.
Maleriet åpner dører, og stemmen går
Som vind gjennom landskapet.

Med vinnende blikk lyser ordene imot oss
Og gir oss en ny sang, et dikt
Om å elske.

Ordene kommer noen ganger alene,
Og banker på til vi våkner fra høstens dvale,
Og kneler, oppløst i setninger
Som blir til en ny vår.

Ordene tryller i luften, og speiler oss
Fra ord til ord, og spør
Hvor mange vinger vi har.

Side 14
SANG I TRÆR

Trærne var fylt med ord.
Og om høsten var det fest
Med moden frukt.
Ordene var gylne, dansende øyeblikk
Som gav oss åndelig melk.

Trærne var hendene mine
Som samlet nektar og honning
Fra luftens rikholdige beger.
Og jeg snakket med hemmelige ord
Til venner fra en annen verden.

Jeg var fylt av blomster
Som sang liv i treet, og snakket
Med greiner og lauv om en ny sommer.
Og jeg hadde et hjem i nord
Med mennesker som ventet på meg.


DRØM

Jeg har en drøm.
En måne lyser inn i sjelen
Som våkner med bilder
Av den ene
Jeg elsker mer enn havet,
Elsker over alt
Med gull og sølv, og et rent hjerte.

Jeg tenker i drømmer, og drar tiden
Inn i rommet, inn i klærne,
Og holder meg varm
Til jeg våkner til eplehøst
Og tur i parken.

Den ene er en drøm,
Og jeg er en skygge i natten
Som skjuler mitt ansikt.
Men jeg holder gullfuglen høyt,
Og drømmer fremtidens testamente
Sammen med den ene,
Sammen om alt.  

 Side 15
HUS

Gulvet er skjevt,
Taket lekker,
Hengslene skriker,
Låsen er ødelagt.

Brønnen tørker ut,
Bonden slutter å melke.
Kirsebærtreet går i stormen.
Spillerne legger opp.

Alene i verden, ensom
Under gråblå himmel,
Svever mellom natt og dag,
Sover lenge.

Gulvet skjelver.
Hammeren ruller i luften.
Himmelen blinker.
Regnet kommer.

Huset svaier som trær.
Bruden venter i blinde.
Ingen kommer, og ingen går
Huset er en gammel kvinne.


SOL

Drikk, sier solen,
Drikk, sier trærne.
Og menneskene drikker,
Og skogen vokser,
Og solen blir rød om kvelden.

Og solen våkner som en maisåker
I Wisconsin, og drikker,
Og fuglene drikker,
Og løfter sine vinger mot solen
Som snakker fire språk.

Årstidene skifter, og solen innbyr til fest
Med hvit melk, og druer.
Og solen danser i dundyner og lauv,
Og du er min hjertevenn.

Side 16
FJELLET MALER

Kvernen maler, katten maler,
Fjellet maler.
Fjellet byr seg frem
Nakne, i all sin skjønnhet.

Fjellet maler alt
Med glød, og gir sitt bilde ansikt
Med en lekker flor, med farger
Du knapt kan ane.

Fjellet maler med nyutsprungen bjørk
Og lyng, og gras og busk,
Og under alt en flor av blomster
Som glitrer frem i sky
Og stemmer sine strenger
Til en vakker melodi.

Fjellet maler med blåsvart glans,
Som øyner i en klippedom
Med messelys.
Og over alt taler himmelens tildekte munn
Inn i klippens mørke vegg,
Og sletter alle spor av tid
I barnekor og lek, og brudevals.


EN KVINNE

En kvinne kommer, og bærer et barn.
Hun har ingen mann,
Og synker sammen ved korveggen,
Der nonnene går svartkledd
Og tier som en mur.

Stjernene kommer inn i rommet,
Og kvinnen dier barnet.
Og sammen synker alle ned
Og tilber den ene
Som holder hjulene i gang,
Og bærer verden i sin hånd.

Kvinnen kommer lenger frem,
Og er alene med Gud. Og barnet sover,
Mett av kjærlighet, som en hvit engel.

Side 17
TRÆR

Trærne er syke,
Skogen gråter og visner bort.
Trærne faller til jorden i stormen
Som gress og lauv.
Og søvnen kommer over oss alle
Med sukk og stønn.

Trærne kranser landet, og hvisker
Om syke trær som dør
Og bekker med gift som brøler
I kvikksølv og malurt.

Og menneskene går fredfulle
Inn i en ny høst, som gir og tar,
Til de usynlige fanene gir kunnskap,
Og noen blir berget over det hvite fjellet
Med ånd av kjærlighet.


ALDER

Utenfor byen roper alderdommen,
Og natten blir mørk,
For lysene er langt borte.
Men øynene til den ene er uovervinnelig,
Og ensomheten smelter
Til en fredfull kopp kaffe i morgenluft og glans
På verandaen ved havet,
Der bølgene slår, og klapper til orkesteret
Som varer i evighet.

Alderen blir viet til ensomheten,
Som har mange farger, og lever sitt eget liv,
Tett til naturen og landskapet
Med former av trær og mennesker
Som oppløfter den gamle,
Så dagene blir lette som fuglevinger,
Og livet kan smake av honning
Og drikke av melk fra store beger
Mens blomstene synger
Og lyngen danser i skogen.

 Side 18
HER

Vi bor her
I verdens rikeste land,
Og staten garanterer livet
Fra fødsel til død.

Og rettighetene er fordelt
Etter sosialistisk mønster.
De som ingenting har, skal få,
Og de som har, skal gi.

Skole og universitet er gratis,
Og alle får et sted å bo.
Noen må kjempe som løver,
Men alle har sin rett.

Her lever vi nå
Til alderen kjennes på kroppen,
Og vi får en seng
Og et rom med senile.

Alle venter sin tilmålte tid,
Og gløtter ut på veien,
Hvor bilene strømmer forbi
Til opphogging
Og forvandling i smelteovnen.

Staten garanterer kulturen,
Og poesien får eget rom,
Med åpne dører
For brød og bitter vin.

Her kan vi bo, plante og høste,
Mens himmelstjernene går 
I sitt oppmerkede spor,
Og drar oss med i ryggsekken
Til byggeplassen.


ØYNER

Jeg tror ikke alderen har noe med øynene,
Føttene, eller dypsindige tanker.
Øynene blomstrer hver dag i kjærlighet,
Og himmelen blir fylt med engler og stjerner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar