onsdag 9. januar 2013

VEIEN BYGGER HUSET DITT av Sigve Lauvaas * Side 19-24 (Bok 2-2013)

Kjellfrid Herredsvela-Ill


HUSET

Huset lever og strekker seg
Inn i vår verden, som gran og furu,
Med parkett på gulvet
Og glasert tak.

Hver morgen strekker huset sine albuer
Mot dagen, som kommer
Sakte men sikkert inn gjennom vinduet
Og flommer i bekker og elver
Så fisken våkner.
Og fuglene fløyter i sky
Som en cellofan i dans, og flyr, flyr
I eventyrlandet.

Huset lever, men forvitrer som fjell og mennesker,
Og blir til gamle skur som lengter
Etter nok en sommer,
Mens gardinene blafrer i regn og vind,
Som morgentåken drar med seg fra havet,
Det endeløse gap.


ANNERLEDES

Hvis jeg var annerledes,
Og alt var annerledes, så
Måtte vi måle og veie alt på nytt,
Og tenke i andre dimensjoner.
Fargene var annerledes, og smaken.

Jeg liker trær som er annerledes,
Og hilser uten å omfavne,
Men er hjertelig som en klippe
I blå uniform.

Ordene opptrer annerledes i min verden
Som stabler esker etter farge,
Og skygger til USA
Med et glødende ønske å se mer
Av prærien, kroppen i skipet som synker,
Synker i det uendelige rommet,
Der søylene går på folkemunne
Og tornadoen avskjediger
Og innsetter verdens mektigste.

Side 20 
GAVE

Mitt hjerte er ditt,
Er en gave, vakker som smil,
Som krusninger på havet,
Syriner om våren,
Et barn som vandrer, en venn
Som banker på.

Jeg gir min gave, en pust,
Lyng og blåklokker, en ring.
Og ditt hjerte er mitt i en drøm.
Du er gullsmykke, en druebunt,
Fiol, mandolin, rent vann
Fra fjellet, som varsler
Sol eller regn.

Inni meg gir jeg alt
Med hender og føtter,
Og åpner porten til kjærligheten,
Som stiger i lys og musikk
Som åndelig føde.

Jeg gir mitt hjerte, huset, veien,
Båt med seil, og ordene jeg bærer,
Vinduer, dører, fjell og skog,
Hele landskapet.
Alt er en gave,
Og du er min venn.


JORDEN

Hva kan byttes mot jorden?
Dette kartet med veier og hus.
De innfødte rir i fjellet. Jeg lever i stillhet,
Og rekker fram hånden i skaperverket,
Og føler og tenker, og ser fremmede språk,
Og mennesker tunget av vandringen,
Mens jorden åpner seg i latter
Fra munnvik til munnvik,
Og gløder i et maleri av kjærlighet
Som favner alle under en himmel,
Og gir oss en evig bolig med strøm og vann.

Side 21 
GÅTEFULL VERDEN

Kunnskapen er gåtefull
Og uendelig tålmodig,
Nedgravd i dype hvelv.
Den skuer verden med det blotte øye,
Og stiger med årene
Inn i en forvandling, en karusell
Av håndtrykk og erfaring
Om bevegelse og volum, ørken
Og drikkevann.

Som tryllestav er verden
Med sol og måne, litt under,
Litt over horisonten, vårt liv,
Som bak en glassvegg
Bærer ansikt og kurver
Med utbrent tid, og ordbøker
Badet i taushet.

Språk blir kjent og kjært, og skummelt   
For den som må lære opphavet,
For ordet er fritt. Det er ditt og vårt
Til det skjuler seg
Og vi fødes i en annen verden,
Som en avbildet tjener,
Eller konge med gull og røkelse,
Til navnet som er midtpunktet
Og oasen i vårt liv.


DRIKK

Jorden drikker, bekken drikker,
Barnet drikker. Frukten drikker, og fjellet
Svømmer i hav.

Alle drikker lys, og lengter etter en ny dag
Med lys som flerrer av seg
Og maler eng og mark og vidder.

Vi drikker farge av utsøkte skåler, og ser
I ukjente rom etter drømmer med god smak
Som fyller vårt hjerte med gull.
Vi drikker tid, og lever som en hersker
Eller konge, trass i vår forgjengelighet.

Side 22
SKRIVE

Ikke skrive i dag, heller lytte,
Men skrive med fløytetoner i fjellet,
I uthvilte rom ved solnedgang.

Jeg skriver på veggen
Med fingeren, rører ordene med lepper
Som går som marikåpevinger.

Jeg skriver diamanter i gresset,
Skriver gull i lauv og lyng,
Og kjenner kraften av engler og Gud.

Jeg skriver med løftet hode, og venter
Ordene som utvalgte gjester,
Og bordet dekket til fest.


FARGER

Farger flyter,
Og er sterkt avskilt.
De oppholder oss og fasinerer.
Fotografen og maleren ser etter farger,
Og finner grunn til å gå stille.

Farger har mystikk i sitt vesen,
Og beveger seg i landskapet som
Hare og rev.

Uforstyrret kan vi sitte i skapelsen
Og betrakte fargene som toner
I blomster og fjell.

Alt som lever, alt som er til har en fargetone
Fra begynnelsen, et utspring
Som Niagara, Glomma eller Nilen.

Farger gjemmes i tid og rom,
Og skiller seg ut som stråler og strenger
Som menneskene kan danse til.

Farger nynner i mystisk stillhet, og åpenbarer
Skjulte hemmeligheter i havet
Og høyt til fjells, der ørnen har sitt reir.

Side 23
PÅ STIEN

Jeg trasker videre,
Trasker med meg selv
Med vaktsomme øyner,
Og knapper inn tiden.

Jeg trasker med fotsålen
Som stempel, og ser
Skyer drive mot vest.

Det klarner, og snøen brekker
I havet, og landeveien
Blir til en elv.

Sommervarmen kommer brått,
Og skaper kaos.
Det er tid for oppbrudd.

Jeg trasker i høyden, over grensen,
Til en stjernesvøpt by,
Med ryggsekk og stav.

Jeg går i eget tempo, og tenker
På furuskogen som er borte,
Og vekterne.

Jeg går i stillhetens fjell, uten hvile.
Mine føtter vil videre i dag,
Og samler seg i en torvhytte for natten,
Svøpt i rim og frost
Som en fredløs uten fedreland.


ET HJERTE

Jeg leter etter et hus, et hjerte,
En sti til hellige rom.
På veien bygger jeg min bolig
Og fester bilder til alt,
Fra begynnelse til slutt.

Jeg leter etter ditt hjerte
Som har vært så lenge borte,
Og glemmer aldri brevet, og dine øyne
Som lyser i mitt indre dag og natt.

Side 24
DRIFT

Jeg kjenner drifter.
Vi drifter på veien, i familien,
Og langs grensen.
Barn og unge er på drift,
Og mennesker fra hele verden
Drifter dag og natt
Mot en ny strand.

Tankens makt drifter, ordene drifter,
Båtene drifter på havet,
Og skyene drifter under himmelbuen.

Jeg føler meg aldri hjemme.
Kroppen drifter, og binder seg aldri til noe sted.

Bølger og tid drifter, alt er i bevegelse.
Havstrømmer drifter i løyper og spor
Som en terrengløper, rytter, taler, skribent,
Eller en sanger
Med fast mal for innhold og lengde.

Vi drifter alene, og i kor.
Alle burde bli kjent med sine drifter.
Det er ikke bare ungdommen jeg snakker om.
Alle har en vei å gå.


LÆRER

Han lærer å kjenne henne,
Og hun lærer han.
De er begge bøker med bilder og ord
Som lyser og blinker,
Og sender skygger i landskapet.

Han ser ansiktet, hun øynene.
De oppdager hverandre på ulikt sett,
Men til sammen får de et inntrykk
Av å elske inderlig og ekte
Når tiden er kommet, og krusningene
Er blåst i havet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar