torsdag 10. januar 2013

VEIEN BYGGER HUSET DITT av Sigve Lauvaas * Side 25-30 (Bok 2-2013)

Kjellfrid Herredsvela-Ill.1


GAVE

Med enkle ord
Kan jeg gi deg en gave.
Du får mine speil.

Lenge var ordene urørt,
Innelåst i et skap
Laget av engler.

Nå kaller frihetens klokker,
Og ordene svever ut
Til folket som bærer.

Jeg gir mine enkle ord
En plass mellom stjerner.
Der kan de gylle sitt ansikt
Og lyse for verden.


VIDERE

Kom med i laget,
Kom videre med dine planer.
La kunnskapen flyte
Som aske på vannet,
Og bygg deg et hus i dag.

Bygg av kjærlighet til den ene,
Så blir det et prektigt hus,
Og gjestene banker på.

Kom videre med brødfabrikken,
Og se hevelsen gjennom vinduet.
Kom til poenget med livet,
Og gi deg et navn.


KJÆRLIGHET

Gi aldri avkall på kjærligheten
Til den vakre, den ene.
Og heng bildet på veggen,
Og la speilet henge.
La kjærligheten vokse
Og lys veien frem med visdom.

Side 26
VERDIG

Verdig er jeg til å vinne,
Og verdig til å gå
Gjennom ild og vann.
Jeg er verdig til å bo i huset,
Plante skog til nye hus,
Og bøker.

Bøkeskogen vokser villig,
Helt mot fjellet, inn mot stupet.
Det er kveld, og natt.
Fuglene forstår å tie
Når alle sover.
Fjellet sover.

Verdig kommer elven
Gjennom dalen, gjennom livet,
Inn i hagen til et møte.
Jeg skal møte hånden din,
Møte enken ifra Saba.
Milde måne,
Enken maler huset ditt.


FORTELL

Vet du hva skogen forteller?
At solen skaper gull av støv
Og smelter is til legedom.
Historien om den høye kommer igjen
Med kjærlighet.

Vet du hva min elskede sier
Når dikteren dør?
Han er gal, som en dommer med kappe.
Og fuglene flyr før tiden,
Men triumfbuen er åpen
For den ene.

Vi skal ikke bekymre oss.
De falske får sin lønn.
Og min elskede spiller i natten
Med åpent bryst
En guddommelig komedie,
Med verdig sjel.

Side 27
MINE ORD

Mine ord er ikke noe annet
Enn byggesteiner
I en urgammel tradisjon.

Mine ord rekker ikke lenger
Enn havet.
Og de færreste har sett dybden der.

Jeg er en gammel mann med ord,
På vei til kirkegården
For å plante og vanne.

Mine ord er kysset av engler,
Og løftet i bane rundt sol og måne.
De skal en dag komme igjen.

Ordene som er makulert, skal få liv,
Som fugleunger i vinterfjellet,
Som blomster til min kjæreste.

Mine ord er unnfanget i ordløshet
Og kjenner ingen hjemstavn,
Men retter seg etter stjernene,
Som gras og lyng.


EN PIKE

Min elskede har banket på.
Et øyeblikk var hun her på jorden,
Som en blomst.
Min elskede vokste opp,
Og ble til den eneste blant tusen.
Selv trærne måtte bøye seg
I min elskedes nærhet.

Hun var en pike uten navn
Som vokste opp til en skikkelse
Med favntak og velde.
Min elskede lever i minnet
Som en gullfugl, en sølvbekk, et lys
Som aldri slokner.  
Min elskede venter i kordøren,
Og synger liv i huset.

Side 28
BANKE PÅ

Jeg banker på
Og er husløs.
Det regner, og kulden dreper
Fluer og mygg.

Jeg trenger et sted for natten,
Og er alene,
Og får komme inn.
Det ble en deilig natt.

Jeg vandrer hjemløs
Og spiser det jeg får.
Bakeren tømmer lageret
Til fuglene i byen.

Jeg smiler
På veien til grensen.
Endelig fri kontrollen
Av fattige og rike.


VANDRING

Over alt i verden
Vandrer folk mot noe annet,
Opplever ras og vulkan,
Tornado og storm.

Noen ganger kommer våren tidlig,
Og vandringsmannen
Ligger under åpen himmel
Tett ved en landevei.

Jeg fikk haik i Amerika,
Og kom til vestkysten igjen,
Med ryggsekken full av bananer
Fra en god butikk.

Over hele jorden vandrer noen
Mot ukjent mål.
Jeg var heldig, og kom tilbake
Til røttene.

Side 29 
KJEDE

Om kjede er av gull eller sølv,
Blir du ikke mer verdifull
Som menneske.

Men det underlige er selve kjede,
At vi er kjedet sammen,
Og fremstår som en perle.

Som navn på treet er vi kjedet sammen
Og vet hvor vi hører til.
Og språket røper oss.

Vi lever i kjeder, og veiene knytter
Forbindelsen mellom by og land
Gjennom tusen år.

Når vi er ute og går, kjeder vi veien
Til vårt indre,
Og vi vet hvor vi har vært.

Slekt blir kjedet til slekt, og føttene
Binder sammen verden
Med usynlige bånd.


OPPLEVELSE

Jeg har festet meg til opplevelsen
Av ord som en kjede
I et testamente,
Ord som byggverk i en kirke
På fjellgrunn.

Ord er veien som bygger huset,
Som bygger menneskene
Inn i skaperverket,
Der jeg og du opplever, og blir forundret
Over utrolige ting som skjer
Med huset som forvitrer
Og forandrer verden
Til en årstid med skurtreskere og tornado,
Oversvømmelser og jordskjelv,
Til alt brenner,
Og huset lyser i ild og aske.

Side 30
VELGE

Jeg velger,
Og velger bort.
Ordene kommer
Og går forbi.

Ordene daler ned fra en sky
Og blir til et språk
Med skatter.

Jeg velger en skatt,
Og bærer den frem i verden
Som et barn.

Ta imot mine ord.
De er en gave, et speil
Fra mitt indre univers.

Ordene flykter inn i meg,
Og finner et hjem
Hvor de kan hvile ut.

Ordene er mine vokser til,
Og reiser som barn
I en lykkelig, og vanskelig verden.

Men best av alt er ordene
Som opplevelse
Av virkelighetens underverk.


SKRIV

Jeg skriver ord inn i himmelen,
Skriver noter som alle forstår,
Og strekker meg etter gjensvar
I en blågrå masse av skyer.

Jeg skriver til noen der ute, til den ene
Som gikk opp på et fjell
Og ble borte.
Nå skriver jeg til en stjerne,
Til den ene bak alle skyer,
Der himmelen er klar og ren,
Og englene danser.

       

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar