onsdag 26. august 2020

STREIF AV SOL - Poesi fra skolesekken 1976-96 (Del 4) *Sigve Lauvaas

 

                                                                    Streif av sol-Ill.

Del 4.


MEG SELV

Min trette sjel vibrerer

I spenning over livets sus.

Jeg ser og hører mye,

Og vet at jeg er rik.

 

Jeg ser på gras og blomster,

Og lauv i li og skog.

Mitt ospeblad vibrerer

Som et lite barn i krig.

 

ØYNER

Åpne øyner.

Blikket fester seg ved ordet.

Jeg løfter alt jeg ser,

Og veier og måler.

 

Noe er godt. Det lyser for alle,

Og løfter meg.

Som en stjerne ser jeg

Små barn leke på stranden.

 

Øyner strekker seg

Som stråler fra solen, som gras.

Jeg strekker mine hender,

Og holder hele jorden.

 

Jeg er sterk av usynlige krefter,

Som gir meg mye å tenke på.

Mine øyne er åpne,

Og mitt hjerte lovpriser Gud.

 

BARFOT

Har du gått i graset uten sko,

Med nakne føtter?

Har du sett en grashoppe

Spille i sommersol?

 

Med åpne hender tar jeg imot

Alle inntrykk fra i fjor.

Jeg hører en lerke synge,

Og ser fotspor i naken jord.

 

Å springe på stranden, på eng

Eller svaberg, over gras og lyng,

Det gir en ny opplevelse.

Du er som barn igjen.

 

VINTER

Hvor kommer snøen fra?

Hvor kommer solen fra?

Hvem skapte Adam og Eva?

Hvem er til, uten at noen står bak?

 

Vinter og vår, sommer og høst

Er venner på samme tid.

De avløser hverandre i livet,

Som soldater,

Eller som mennesker og dyr.

 

Av kornet blir det en åker,

Og poteten kan mette et folk.

Men kornet må dø

Før noe nytt kan spire.

Om verden går under,

Kan vi håpe og tro på et evig liv.

 

Jeg hører bekkene bruser.

Våren kommer med et mektig rop.

Alt som har liv sprenger grenser

Når sollyset slipper til.

SOLEN

Solen kommer som en pust,

Og gir oss liv.

Solen sprenger grenser,

Løfter hele verden opp til seg,

Og vugger den som barnet

I tusen år.

 

Hvor langt fra stammen er frøet

Som spirer når solen kommer?

Men uten vann - er vi like langt

Som lyset fra Betlehem.

 

 

STILLE

Jeg lever stille,

Gjør ikke noe sprell,

Møter opp ved postkassen

Og leser mine kjære.

 

Stille kommer timen

Da alle går til ro.

Jeg leser enn i mørket.

En engel leser Gud.

 

Stille kan vi møte

Den vi ikke ser.

Med ånden kan vi føle

At han er like ved.

BARN

 

Hvert barn har dype røtter.

Hvert ord er som krystall.

Det lyser enn som barnet

Som fødtes i en stall.

 

Hvert barn er livets gave,

En hilsen ifra Gud.

Se, barnet er en edel blomst,

En hellig frukt, et sendebud.


STREIF

Gi meg streif av sol,

Litt lys inn i vintermørket.

Gi meg en deilig vår

Med fønvind som vekker mitt sinn.

Gi meg en ny opplevelse

Som fyller mitt hjerte med tro.

Gi meg streif av himmel,

I drømmer og i syn.

Gi meg en ny dag

Hvor jeg kan prise ditt navn.

 

Gi meg styrke i kropp og sjel,

Så jeg kan bære tungt.

La meg kjenne hvor tiden er

I en skala fra ti til null.

 

VIKLING

Vi vikler oss inn,

Og vi vikler oss ut.

Vi vikler fra lys til mørke,

Og til lys igjen.

Vi vikler fra dypet til høyden,

Hvor englene bor.

Vi vikler alene så lenge vi lever

Som barn på jord.

 

Vi har alle skapertrang,

Og kjenner lyst til å fly.

Vi ønsker å krysse grenser

Og folde oss ut

Som en sommerfugl.

Vi ønsker å vikle oss sammen

Til dem vi er glad i.

Vi elsker å vikle mennesker

Som søsken på jord.

 

TIL SLUTT

Til slutt blir luften varm og mild,

Og alle barn blir glade.

Jeg drikker opp min gamle vin,

Og ber om nåde.

 

Tiden renner, men lyset gir meg håp.

Når høsten kommer med sin sang,

Kan jeg ta toget hjem.

Og barna mine vil ha fri

Og møte meg igjen.

 

VINTER

Kulden gnager, frosten sprenger.

Is og snø går hånd i hånd.

 

Jeg er omkranset av vinter,

Og fryser meg blå,

Og hundene uler og bjeffer.

De vrenger sin snute i luften

Og kryper til jorden

Med blanke klør.

 

Jeg er trygg, men har ikke ved,

Og gradestokken er tretti minus.

Hver time, minutt, er et slag

Mot panne og bryst.

Jeg har ikke lenge igjen,

Og mine engler er ikke her.

Men jeg ber:

Gi meg et streif av lys,

Så jeg kan leve

Og kjenne din varme hånd.

Min Gud, min Gud.


                                                                    K.Herredsvela-ill.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar